Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /customers/5/1/5/alladvice.no/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2364 Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /customers/5/1/5/alladvice.no/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2368 Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /customers/5/1/5/alladvice.no/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/output.class.php on line 3169 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/5/1/5/alladvice.no/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/framework/functions-wordpress.class.php on line 257 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/5/1/5/alladvice.no/httpd.www/wp-content/themes/betheme/functions/theme-woocommerce.php on line 153 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/5/1/5/alladvice.no/httpd.www/wp-content/plugins/ajax-search-lite/includes/classes/widgets/widgets.inc.php on line 6 SEO = Penger ut av vinduet? | All Advice

SEO = Penger ut av vinduet?

Svaret på om søkemotoroptimalisering (SEO) er penger ut av vinduet er ja, dersom du ikke bruker det til noe. Det er litt keiserens nye klær over begrepet SEO. Det er mange mer eller mindre vellykkede eksperter på området, som har like mange ulike meninger. Uansett, så kan de aller fleste enes om at SEO påvirker de besøkende FØR de kommer til ditt nettsted, mens de befinner seg i søkemotorene. Det er mange som kjemper for å komme seg høyt opp i Google. Man har kanskje hørt at det er viktig å befinne seg blant topp 10 eller over folden på skjermen. Det er vel og bra og helt riktig, men hva så? Hva hjelper det om du står på toppen av pallen uten å motta noen premie? Det er jo litt stusslig. Det du ønsker, er at det skal føre til en handling, altså et klikk inn til siden din. Da har du i hvert fall lykkes med å oppnå oppmerksomhet. Men hva skjer når de kommer inn på nettsiden din? Der finner de i beste fall en masse selvskryt og noen fine bilder, men i verste fall finner de ikke det de i utgangspunktet søkte på. Jeg tipper at det ikke tar mer enn maksimum 5-10 sekunder før de har forlatt nettsiden din, og de kan i verste fall være tapt som mulige kunder for alltid. Svært uheldig.

Søkemotoroptimalisering

For å optimalisere og sluttføre det arbeidet du har gjort i SEO, må du sørge for å jobbe med at de potensielle besøkende konverterer til kunder. Dette kalles konverteringsoptimalisering (CRO). Det er først når du begynner å jobbe med dette, at du vil kunne omgjøre leads til prospects til kunder til ambassadører. Det er gjenkjøp vi alle ønsker, ikke sant?

CRO kommer ikke rekande på ei fjøl. Det er egentlig ikke så komplisert, men krever en god dose presisjon, måling, analyse, testing og optimalisering. Dette kan gjennomføres gjennom ulike former for testing. Du bør sjekke hvordan dine målgrupper bruker ditt nettsted, og hvordan de navigerer seg gjennom dine sider, hva de klikker på, hva du hadde ønsket at de skulle klikke på, osv.

For å være enda mer målrettet i forhold til CRO, kan det være smart å lage en eller flere såkalte landingssider. En landingsside må ikke forveksles med en side der du lander i din eksisterende struktur, og der du kan navigere fritt innen ditt område. En landingsside bør være separert fra nettsidene, gjerne i et annet domene eller sub-domene, og uten den tradisjonelle navigasjonen du er vant til. Denne siden kan gjerne være en såkalt «one-pager» med mye innhold, men innholdet må være veldig målrettet mot ett budskap. Du må gjerne løfte troverdigheten med noen gode referanseuttalelser, og gjerne med store, relevante bilder. Uansett, så må budskapet komme tydelig frem, og det kanskje aller viktigste er at du har en tydelig handlingsknapp (CTA), som forteller deg i klare ordelag hva som skjer når du klikker (altså ikke «Les mer»!) Denne CTA bør føre til noe konkret, som for eksempel å bestille en vare eller starte en bestillingsprosess. Keep it simple, som det heter.

Det er først når du kombinerer SEO og CRO at det blir snakk om penger inn av vinduet.