Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/5/1/5/alladvice.no/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/framework/functions-wordpress.class.php on line 257 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/5/1/5/alladvice.no/httpd.www/wp-content/themes/betheme/functions/theme-woocommerce.php on line 153 Deprecated: Function create_function() is deprecated in /customers/5/1/5/alladvice.no/httpd.www/wp-content/plugins/ajax-search-lite/includes/classes/widgets/widgets.inc.php on line 6 Hva er godt design? | All Advice

Hva er godt design?

Hva er godt design?

Johs Syltern
Det kan hende du har lest eventyret til H.C.Andersen om Keiserens nye klær. Keiserens nye klær er et kunsteventyr fra 1837 skrevet av den danske forfatteren H.C. Andersen. I eventyret hører vi om en keiser som blir forledet til å tro at han går rundt i klær av de vakreste stoffer, mens han i virkeligheten bare går rundt i undertøyet. Det hele handler om persepsjon, altså hvordan du oppfatter noe. Det kan like gjerne være klær som utseende som språk, og ikke minst design.
Hvem er det egentlig som bestemmer og vurderer hva som er bra og hva som ikke er bra? Er vi ikke alle forskjellige, da, med hver vår unike måte å oppfatte ting på? Både ja og nei. Vi er alle født biologisk ulike, med hver vår helt unike DNA, og som barn er vi som et hvitt ark som venter på å bli fargelagt. Og gjett om vi blir fargelagt! Foreldre og nær familie er gjerne første påvirkningsinstans. De innprenter forskjellige sett med verdier, kulturelle egenskaper og personlige preferanser. Du bygger deg opp egne verdier, og lar deg sakte men sikkert påvirke av dine omgivelser – på godt og vondt. Det er et paradoks at du på skolen lærer om rett og galt i forhold til medmenneskelighet og hvordan du skal akseptere og respektere andre, samtidig med at det er på skolen du kanskje opplever størst press på hva som er akseptert og ikke. Det er mange som lar seg føre med, og som enten bevisst eller ubevisst får mer eller mindre subjektive meninger om hva som er fint og hva som ikke tar seg ut.

Moten er et sterkt virkemiddel. Hva er det som får deg til å lovprise oransjeblomstret tapet på veggene og slengbukser med påsydde blomster i ett tiår, mens du latterliggjør det samme få år senere? Og hvorfor syntes du skulderputer og hockeysveis vår helt riktig på 80-tallet, mens du senere sverget til det motsatte? Vi lar oss bevege i retninger som vi enten ønsker å bli dratt i eller ei, men det handler ofte om å bli sett og verdsatt og akseptert som «en i flokken». Vi liker ofte å være en av mange, å uniformere oss og være lik naboen.

Dette bringer oss til design av din virksomhet. Hvem er det som bestemmer hva som er riktig for nettopp deg? Er det at du liker grønt, eller at du er spesielt inspirert av sirkler? Både ja og nei. Det er nok dessverre mange som tar utgangspunkt i hva de selv liker, og glemmer å analysere hva sine kunder liker, ønsker eller foretrekker når de handler med deg. Det er ikke dermed sagt at du tar feil, og det kan veldig godt hende at du som bedriftsleder har meget god innsikt i hva dine kunder foretrekker og at du treffer spikeren på hodet når du har bestemt deg for at din logo skal ha akkurat de fargene, den formen eller brukes på akkurat den måten.

Hvordan kan man da vite hva som fungerer? Det er mange veier til Roma, som det heter. Det er ingen fasitløsninger når det gjelder design og dine kunders og potensielle kunders oppfatning av din virksomhet. Det finnes imidlertid analysemodeller som kan ta en vitenskapelig tilnærming til det, det er viktig med en analyse av hva du driver med overfor hvilke målgrupper, og det kan være lurt å teste det ut på ansatte, kunder og andre for å skape en bred forståelse og eierskap til det du designer. Så er det også flere som mener at enklest er best. Det gjelder selvfølgelig ikke bestandig, men veldig ofte er det slik vi oppfatter design i dag. Enkle former er lettere å forvalte, og fungerer bra i flere formater og medier. Men alt handler om hvordan hver og en av oss oppfatter det.